MENU

Show contents for

YPARDLebanon

YPARD Lebanon Social Channels

Agriculture in Lebanon contributes to a small fragment of the country GDP (around 5%), while in rural areas it contributes to 80% of GDP. In consequence, it remains the main source of livelihood in these areas. Contributing to the development of this sector is essential to reinforce the rural areas and country’s resilience toward economic and political shocks. With youth constituting the most vital and promising portion of the society, they are the ones mainly responsible for developing the sector.

In Lebanon, young people constitute the majority of labor force (41%). This is countered by a steady loss of workforce and aging population in rural areas in addition to high youth unemployment (under 24 years) reaching 22.6 % of the labor force. Difference in development among areas in Lebanon is causing high rates of migration from the rural areas to cities, mainly university graduates. Thus the percentage of youth involved in the agricultural sector is short. On the other hand, agricultural education is quite developed. Several universities offer agriculture education programs and graduate hundreds of agricultural engineers and technicians yearly. Those graduates are the ones that possess the necessary knowledge that can be the bases for development of the sector.

Among the most serious problems faced by young people on the labor market in Lebanon is the dearth of information about job opportunities and the skills required, due to the lack of planning and organization on the labor market. Here is where YPARD can play a role, first by connecting young agricultural professionals and then disseminating ‘useful’ information among them. Each young professional can help and develop each other.

Aligning with the objectives of YPARD, the first step for YPARD Lebanon is to link as many active young professionals as possible. Registering members and communicating through social media to share ideas and initiatives.

Also, YPARD Lebanon is to get in contact and get involved with other networks/ institutions active in the field of agricultural development or working with youth. This can be achieved through the position of the future members of YPARD Lebanon.

Raising the awareness of Lebanese youth on the importance of agriculture and encouraging their engagement in this sector is also a direction of YPARD. One method is participating in workshops, job fairs and other activities involved in promoting agriculture careers.

As well, creating and reinforcing a positive attitude toward agriculture ought to be the goal. Reaching the young generation in Lebanon through social media and later on seminars and workshops in an attempt to create motivation among them. Hoping that this approach will help direct them back toward agriculture to reduce unemployment and emigration. 

 

مقدمة "المهنيون الشباب للتطوير الزراعي" YPARD  في لبنان:

القطاع الزراعي في لبنان يسهم في جزء صغير من الناتج المحلي الإجمالي القطري (حوالي 5٪)، في حين يسهم في المناطق الريفية ب 80٪ من الناتج المحلي الإجمالي. ونتيجة لذلك، فإنه لا يزال المصدر الرئيسي للرزق في هذه المناطق. المبادرة الى تطوير هذا القطاع أمر ضروري لتعزيز المناطق الريفية وتحصين البلاد ضد الصدمات الاقتصادية والسياسية. الشباب الذي يشكل الجزء الأكثر حيوية والواعد للمجتمع هو المسؤول الأساسي عن تطوير القطاع.

في لبنان، يشكل الشباب أغلبية القوى العاملة (41٪). ويقابل ذلك خسارة للقوى العاملة وشيخوخة سكانية في المناطق الريفية، بالإضافة إلى ارتفاع البطالة بين الشباب (تحت 24 عاما) والتي تصل إلى 22.6٪ من القوى العاملة. الفرق في التنمية بين المناطق في لبنان هو الذي يسبب ارتفاع معدلات الهجرة من المناطق الريفية إلى المدن، وخاصة خريجي الجامعات. وبالتالي فإن نسبة مشاركة الشباب في القطاع الزراعي متدنية. من ناحية أخرى، مستوى التعليم الزراعي مرتفع في لبنان. العديد من الجامعات تملك برامج متطورة في الزراعة وتخرج مئات المهندسين الزراعيين والفنيين سنويا. هؤلاء الخريجين هم الذين يملكون المعرفة اللازمة التي يمكن أن تكون الأساس لتطوير هذا القطاع.

ومن أخطر المشاكل التي يواجهها الشباب في سوق العمل في لبنان هو ندرة المعلومات حول فرص العمل والمهارات المطلوبة، وذلك بسبب عدم وجود تخطيط وتنظيم في سوق العمل. هنا يمكن ان تكون نقطة البداية ل YPARD  حيث تستطيع أن تلعب دورا، أولا :صلة وصل بين الشباب المهني وبعد ذلك نشر المعلومات "المفيدة" فيما بينهم. كل من موقعه يمكن أن يساعد ويتطور هذا القطاع.

في انتظام مع أهداف  YPARD، فإن الخطوة الأولى ل YPARD  لبنان هي وصل أكبر عدد ممكن من المهنيين الشباب الناشطين. يتبع ذلك تسجيل الأعضاء والتواصل من خلال وسائل التواصل الاجتماعي لتبادل الأفكار و المبادرات.

أيضا من أهداف YPARD  لبنان التواصل مع الشبكات الأخرى / المؤسسات العاملة في مجال التنمية الزراعية أومجال مساعدة الشباب. ويمكن تحقيق ذلك من خلال موقع أعضاء YPARD  لبنان المستقبلين.

رفع الوعي لدى الشباب اللبناني بشأن أهمية الزراعة وتشجيع الانخراط في هذا القطاع هو أيضا من أهداف  YPARDلبنان.من الطرق المحتملة المشاركة في ورش العمل والمعارض المهمة وغيرها من الأنشطة التى تهتم بالترويج لمهن الزراعة.

كذلك، خلق وتعزيز موقف ايجابي تجاه الزراعة يجب أن يكون الهدف. الوصول إلى جيل الشباب في لبنان من خلال وسائل التواصل الاجتماعي والمشاركة في الندوات وورش العمل. على أمل أن يساعد هذا النهج على توجيههم نحو العودة الى الزراعة للحد من البطالة واالنزوح من الارياف.

YPARD Lebanon members

Contact YPARD Lebanon representative